A Sony PlayStation rövid története

Minden bizonnyal sokunk találkozott már a Sony cég PlayStation játékkonzoljának nevével vagy magával a szerkezettel. A következő cikkben az 1994-óta szakadatlan népszerűségnek örvendő játékgép eddigi gyártásának történetéből ismerhetünk meg néhány jelentősebb állomást, emellett pedig a készülékek néhány fontosabb jellemzője is bemutatásra kerül.

A PlayStation születése

A Sony Playstation egy bizonyos Kutaragi Ken nevezetű japán mérnök ötlete volt, akit elbűvölt egy olyan szórakoztató-berendezés megalkotásának lehetősége, amely magában képes foglalni egy számítógépes munkaállomás erejét, ötvözve a magas felbontású grafikai megjelenítéssel. Két évig támogató nélkül dolgozott, míg végül barátja, az idősebb Sony vezető, Tokunaka „Terry” Teruo közbe nem avatkozott helyette. Elküldte Kutaragit, hogy találkozzon Ohga Norioval, hogy megbeszélje vele ötletét. Ohga elegendő benyomást szerzett, hogy megbízza Kutaragit a konzol egy működő prototípusának megépítésével. A Fujishima szerint (2000), a Sonynál nem mindenki volt tisztában a videójáték-technológiában rejlő lehetőségekkel. „A vezetés egyszerűen nem számolt a videójáték-üzlettel, mivel azt a játékipar sajátjának tekintették”. Ami még kellemetlenebb volt, hogy az olyan cégek, mint a Nintendo és a Sega voltak a videójáték-technológia és szoftveripar stabil vezetői. Mindemellett, a Sony Igazgatói tervezési tanácsa mégis jóváhagyott egy 50 millió dolláros induló-alapot Kutaragi és mérnökei számára, hogy kifejleszthessék a szükséges chipeket a jövőbeni videójáték-konzolokhoz. A Sony egyik fő kihívása az volt, hogy meg tudja győzni a nagy szoftver-fejlesztő cégeket arról, hogy alkossanak minőségi játékokat az új platform-rendszerre, hiszen a cég jövőbeni sikere a videójáték-technológiában nagymértékben függött ezektől. 1993 novemberében megalakult a Sony Computer Entertainment (SCE), amely a videójáték-konzolokra vonatkozó piaci és liszenszelési célokat, valamint a hozzájuk készített játékok kiadását volt hivatott kezelni. Az új céget a Sony különböző részlegeinek képviselői alkották, amelynek felügyelete Tokunaka hatáskörébe tartozott. Az új videójáték-platform egyik legkritikusabb eleme a CD-technológia alkalmazása volt az addigi 16-bites tárolóegységek helyett. Előnye volt viszont a CD-nek a nagyobb tárolókapacitás és a jóval kisebb gyártási költség.

1994. december 3-án, Japánban bemutatták a Sony Playstation-t, amelyhez kezdetben nyolc játék volt megvásárolható. A Sony, csak az első hónapban 300.000 darabot adott el a konzolokból, ami több mint a háromszorosa volt annak, amire a cég stratégái számítottak. A konzol amerikai bemutatójára egy évvel később került sor, ahol szintén azonnali sikert aratott. 1998-ra a Playstation eladásai elérték a 33 millió darabot világszerte, amely ennek köszönhetően a videójáték-konzolok nemzetközi vezetőjévé vált. Lekicsinyített, LCD-képernyővel ellátott változata a PSOne volt, melyet 2000-ben dobtak piacra.

A Sony PlayStation

A készülék gyártásának megszüntetését 2006. március 23-án jelentette be a cég, így a konzol-iparban eddig ez a készülék volt az, amit a leghosszabb ideig gyártottak. Egy 2008-as adat szerint 102 millió darab talált belőle gazdára.

PlayStation 2

2000-ig kellett várni a játékosoknak a legnépszerűbb konzol továbbfejlesztett változatára, amely a 2-es sorozatszámot kapta. Ez a gép tartja napjainkban egyébként az abszolút eladási rekordot is a maga 140 milliós példányszámával (2009. október 1.), ezzel az azóta már kiadott PlayStation 3-nál is sikeresebb.

A PlayStation 2

Az akkori új fejlesztések közé tartozott a CD mellett a DVD-támogatás, és természetesen minden korábbi PlayStation-játék kompatibilis volt az új készülékkel is. Mindezek mellett pedig néhány játéknál már megjelent az online-támogatottság is, amely lehetővé tette a játékot interneten keresztül is. Sőt, néhány nem-hivatalos fejlesztés révén megfelelő hálózatra kötve már ez a változat is teljes körűen alkalmas web-böngészésre és például chat-programok futtatására is. A kiadás óta eltelt évek alatt számos hardver-módosítást és fejlesztést ért meg a gép, és kétféle slim (vékonyított) változatot is kifejlesztettek. Rengeteg tartozék kapható hozzá, ezek közé tartozik a már a PS1-nél is megjelenő DualShock kontroller továbbfejlesztett változata (plusz rengeteg egyéb, egyedi funkciókra tervezett irányító-egység, ilyen például a Guitar Hero játékhoz való is), távirányító DVD-zéshez, USB-eszközök (kamera, billentyűzet, egér, stb). Szemmel látható a felhasználási módozatok kiterjedése, a felsorolt új lehetőségeknek és tartozékoknak köszönhetően immár nemcsak játszani lehetett, hiszen a játék-konzollal gyakorlatilag egy otthoni média központot kaptak kézhez a vásárlók.

Sony PSP (PlayStation Portable)

A Sony a kézi játék-konzolok piacára is betört, amikor 2004-ben bemutatta a PlayStation Portable-t (PSP). Műfajában az első volt, amely optikai-lemezt használt (Universal Media Disc, szintén a Sony fejlesztése). Kis méretéhez képest igen nagy képernyővel szerelték fel, így nem megy a játékélmény rovására a kézben-tartható méret, ami az azt megelőző években problematikus tényezőnek volt mondható. A közben kiadott Slim, Lite, és PSP Go modellek nagymértékben növelték az egyébként sem alacsony eladási rátát, a Nintendo DS-e mögött a második legnépszerűbb a kategóriában, 2010 márciusáig 60 millió darab kelt el belőle.

A PlayStation Portable

Funkcióit tekintve teljes körű média lejátszóként használható, amelybe beletartozik a játék, a filmek nézése, zenehallgatás, internetezés és egyéb szoftverek futtatásának lehetősége.

PlayStation 3

2006 novemberében érkezett a máig aktuális Sony-konzol, a PlayStation 3. Újdonságai közé tartozik a saját merevlemez, melynek tárolókapacitása a 20 GB-os méretről (eddig) 250 GB-ra nőtt. Már kezeli a Blu-Ray lemezeket, amely lehetővé teszi a filmnézést HD-ben is. Ezen kívül saját operációs rendszert, DualShock 3-as kontrollert, 6 USB bemenetet, WiFi-kártyát, és sok egyéb mellett digitális video-felvételi funkciót is kapott. Teljesen kompatibilis a korábbi PS játékokkal, és természetesen internetezésre is használhatjuk, amelynek során rákapcsolódhatunk az elsőként ennél a típusnál bevezetett online-játék szolgáltatásra, a PlayStation Network-re is. Eddig 33, 5 millió darabot adtak el belőle (2009. december). A készülék Slim változatát 2009 szeptemberében adták ki, de már lehet hallani különböző hitelességű híreszteléseket a PlayStation 4 közeli megjelenésével kapcsolatban is.

A PlayStation 3

(Forrás: The Sony Corporation: A Case Study in Transnational Media Management by Richard A. Gershon, Western Michigan University, U.S.A. and Tsutomu Kanayama, Sophia University, Japan, Wikipedia)

Az írásra így tudsz hivatkozni, ha felhasználod: Molnar Abel (2010) A Sony PlayStation rövid története. japanfelderito.hu. http://japanfelderito.hu/sony-playstation-rvid-trtnete/
  • http://twitter.com/hiyonosaeko Szedmák Livi

    Érdemes lett volna megemlíteni, hogy a PS-re tervezett játékok nagy hányada NTSC szabványú, így eredeti japán játékokat PAL átalakító nélkül kínkeserves játszani, hiszen fekete-fehér és szaggat.

    Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a Play Stationnak nem lett volna akkora sikere, ha nincsenek rá a megfelelő játékgyártó cégek. Rengeteget köszönhet például a Square Softnak (azóta Square-Enix) és annak Final Fantasy sorozatának, ami a mai napig az egyik legnépszerűbb konzol RPG.

    A versenyt továbbá a Sega és a Nintendo mellett az is lehetővé tette, hogy a Sony PS főként “mászkálós”, azaz RPG, vagy történetmesélős stratégiai játékok hadát termeli inkább, mint az előbb említett kettő főként a Date Simekre, Visual Novelekre és verekedős játékokra gyúr. (Persze mindnek van mindből, csak arányokat tekintve.)

    Azt hiszem, a Sony PlayStation 2 konzolja volt az első platform, amivel először lehetett online RPG-t játszani – FinalFantasy XI – , de javítsatok ki ha tévedek. Ehhez azonban nem elég megvásárolni a játékot, hanem online elő is kell fizetni rá. Ezzel viszont már nem sokban különbözik egy PC által kínált MMORPG-től…

    A PS3 bemutatója elbukott, hatalmasat hasalt a rivális XBox előtt. Ennek oka, hogy későn jelent meg, illetve iszonyúan borsos árral. Ezért népszerű még mindig a jóval megfizethetőbb PlayStation II. Amíg nem tudják eladni a PS3-at, addig kétlem, hogy bedobnák a 4-et…

    Mivel a játékok ára sem épp az átlagfelhasználó pénztárcájához van szabva, ezért elég népszerű a “csippelés”-nek nevezett kalóz módszer. Részletekbe nem mennék bele, de sokan kis bütyköléssel illegálisan megoldják, hogy ne kelljen eredeti lemezeket venniük. Ezt a PSP-nél kiküszöbölték: piacon nem kapható az a lemez, amit a PSP olvas, úgy értem, üresen, írhatóan.

    Elnézést, hogy kicsit hosszúra nyúltam =)

  • http://twitter.com/asx_nici Nikolett Szabó

    Hű Sae, jól belelendültél! ^^
    Nekem ez a PSP tetszik dizájnra. :) Egyébként nem értek a játékokhoz (így a konzolokhoz sem igazán.)

  • Janoch_Viktor

    Jó a cikk pár apróbb ferdítéssel ezeket sajnos ki kell,h javítsam. Az első ilyen, hogy a PS3 azt ígérték,h kompatibilis lesz a régi játékokkal ez nem igaz. Nagyon kevéssel kompatibilis és az is csak a 60gigás verziónál igaz. Ezt még mindig nem tudták ki küszöbölni ezért rakják fel a PS1-es játékokat a PSN-re,h onnan minimális összegért de le tud tölteni.

    Az NTSC kódolás igaz de ha a TV-d tudta azt kezelni PS1 és 2nél akkor nem kellet át alakító mert ez a kódolás a TV-re vonatkozott.

    A PSP meg nem feltörés védett mert már rég megoldották azt igaz nem lemez másolással hanem más módon ami a PSP Bios-át(firmware) írja át.

    A chipezés is kicsit érdekes mert a PS1 és PS2-nél ez igaz volt. Sőt hallottam olyan pletykákat,h direkt csináltak nekik helyett amit kétlek de ez a lehetőség dobta meg nagyon az eladások számát. Viszont a harmadik masinát még nem lehet chipezni.

    A PS2 sikere mögött a sok exclusive játék áll. Mint Sae is emliti egy ilyen a FF sorozat ami az új generáción már nem exclusive PS játék. Viszont volt egy God of War 1-2 PS2re a Metal Gear Solid sorozat is exclusive Sony játék és még jó pár húzó név volt.

    És hát a 4ről való pletyka azért érdekes mert a PS3nak a teljesítménye annyira meghaladja az X360ét és ráadásul a fejlesztők még el se kezdték kapirgálni a gép határait, hogy a 4 kihozatala igen furcsa lenne. Max azt tudom elképzelni,h a fejlesztőnek egy könnyebb fejlesztési platformot készítenek inkább. És igen al szúrták a marketinget hagytak az X360nak egy egész évet mire kihozták drágán de a mostani felmérések és a játékok amik jelennek meg PS3ra kicsit jobb grafikával a szakértők szerint lassan de biztosan a PS3 felé fordítja a nagyközönséget és inkább várható,h a Microsoft fog előbb kihozni vmi újat.

    Bocs,h hosszú lett de ezt elszerettem volna mondani. =))

  • stratomusic87

    Nyugodtan, én nem vagyok benne igazán a témában, csak felkaroltam mert tavaly írtunk még egy konzol-történeti dolgozatot úgy általában, most pedig az egészet kihangsúlyoztam a Sony-ra. Valószínűsítem hogy jobban értesz hozzá, másrészt nekem nem volt soha PS-em. De azért, főleg régebben, eléggé érdekeltek a játékok és “környékük”, ma már kevésbé.